vrijdag 13 maart 2009

Vrijdag 27 februari – zondag 1 maart: Montevideo en Colonial de Sacramento

Om 07:30 vertrekken we met de boot naar Montevideo: een tocht van 3 uur met een snelheid van plm. 70 km/u over de Rio del Plate. De Buquebusmaatschappij is een zeer efficiënt georganiseerde maatschappij. De tocht is verder niet bijzonder, je kunt nergens naar buiten. Wel zien we bij het wegvaren Buenos Aires mooi liggen met zijn hoge gebouwen aan het havenfront.
Drie dagen, twee nachten Uruguay voor een bezoek aan Montevideo en Colonial de Sacramento, een tochtje dat veel toeristen maken. In Montevideo komen we eind van de vrjdagmorgen aan, lopen een 26 uur rond, dan gaan we met de bus in 3 uur naar Colonia waar we ruim een dag blijven om op zondagavond met de “fastboat” in 1 uur naar Buenos Aires terug te varen.

Montevideo
In Montevideo besteden we een lange middag aan een wandelexcursie langs een hele serie gebouwen in de oude stad, op basis van een prima folder van het toeristenbureau. Veel gebouwen uit de eerste helft van de 20e eeuw. De folder spreekt van (historisch) eclecticisme en expressionisme. Wij zien er klassiek, ArtNouveau en sommige Art Deco gebouwen in (benamingen die we soms ook in de folder tegenkomen). De nieuwe zakelijkheid is oa vertegenwoordigd door een gebouw dat men “Dutch Expressionism” als stijl meegeeft.
Montevideo heeft echt sfeer. Zijn het de karakter volle gebouwen, de vele pleintjes met leuke terrasjes, de nauwe straatjes waar net een auto door kan, gewoon het lekkere weer, de lange boulevard langs de Rio del Plate of het goed overzichtelijk centrum? De uitstraling hier is toch geheel anders dan dat van Buenos Aires, de mensen lijken ook veel ontspannener, ze zitten langs de boulevard te bruinen of te vissen.Ze hHebben veel tijd voor de terrasjes etc. Wat ook opvalt is dat er relatief heel veel goede boekwinkels zijn, vergeleken met Buenos Aires.

Palacio Salvo, Eclecticisme, heel karakteristiek en beeldbepalend, midden in de oude stad; mooi vinden we het niet

Edificio Pablo Ferrando, Art Nouveau , zowel buiten als binnen

Edificio Café Montevideo, Art Nouveau

Plaza de Exposiciones, Art Nouveau /Historisch Eclecticisme

Edificio Lapido, Eclecticisme/ Nieuwe Zakelijkheid

Havengebouw Art Deco

Centenario, Dutch Expressionism

We lopen het havengebied met zijn grote kranen en containers door en we maken twee keer een wandeling langs de boulevard, de Rambla Bretaña waar we ons voorstellen hoe de oude vesting Montevideo in de 18e eeuw is geweest.

Ook zien we tal van Uruguayse maté-drinkende mensen: heel vaak met maté-kopje in de hand en zuigstaafje in de mond en een thermoskan onder de arm.
Wij houden het bij bekendere drankjes op mooie terrassen en oude marktjes

In het havengebied is de Puerto Mercado prachtig voor de toeristen opgeknapt. Een van staalconstructies in het begin van de 20e eeuw gebouwde markt is nu vol met restaurantjes met grote roosters waar vooral vlees geroosterd wordt. Het lijkt veel op wat we in Santiago zagen; nu alleen staat vlees ipv vis centraal. We komen er aan het eind van de middag als alles net dicht gaat en we zien hoe er opgeruimd wordt, gezeten aan een toog waar we nog net een biertje kunnen krijgen. De volgende dag komen we terug om te lunchen.

Een toevalstreffer is café Brasilero uit 1877. We stoppen op onze gebouwentocht bij een bruin café. Het blijkt het meeste bekende café in Montevideo te zijn en ‘s avonds is er af en toe “life music” en we hebben geluk het is vrijdagavond. We zorgen dat we er om tien uur weer zijn en het zit vol met mensen uit de stad zelf zo lijkt het. De gemiddelde leeftijd is zeker 40. Later op de avond zien we op straat en in andere gelegenheden de jeugd. Om elf uur begint het bandje. Het is zang met begeleiding door gitaar en drum, heel prettig om te horen. In de songs zit iets van verlangen, is het protestmuziek of zijn het gewoon romantische liedjes? Wij vinden dat we met onze neus in de boter zijn gevallen.

Van Montevideo naar Colonia
Een busreis van 3 uur op zaterdagmiddag, af en toe langs de kust, grotendeels wat meer landinwaarts. Het valt ons op dat het deel van het land waar wij doorrijden heel groen en heel gecultiveerd is. Dat hebben we de hele reis nog niet zo gezien. En zeker na onze tochten door het berggebied van Patagonië en de pampa is het bizonder. Het idee dat Uruguay een modern land is wordt bevestigd. Alles is heel goed ontgonnen en verzorgd, keurige stenen huizen in mooie kleuren met tuinen eromheen.

Colonia de Sacramento
Colonia del Sacramento is in 1680 gesticht. De Jezuïeten verschenen in 1624 op het toneel en de Portugezen kozen een bocht in de rotsige kust van de Rio del Plate uit om een vesting te stichten om vandaaruit allerlei produkten naar Buenos Aires te smokkelen cq de invoerrechten te omzeilen. Colonia is vanouds dus bekend als smokkelstadje: piraten, Don Quichot en dergelijke worden in de toeristische reclame steeds naar voren gebracht. Overigens hebben de Spanjaarden als reactie Montevideo gesticht.
Vierentwintig uur in een schattig kuststadje met kinderhoofdjes en gekleurde huizen in een warm klimaat met strakblauwe lucht, een romantisch gebeuren. We lopen door het stadje, zitten veel op terrasjes, wandelen diverse keren langs de stadswallen die het stadje van de Rio Grande scheiden, beklimmen de vuurtoren, bekijken de moderne jachthaven met prachtige schepen, wandelen langs het strand en bezoeken een museum. Dat is zo ongeveer wat we de dag in Colonia doen. En weer vinden we het lekker er een nacht in te hebben en niet in één dag op en neer te gaan. We hebben het idee dat we er echt even zijn.

In de loop van de zondagmiddag wordt de idylle van blauwe lucht verstoord. We zien een prachtige weersomslag. Er komt een grijze lucht opzetten, er zijn nog blauwe en witte wolken en het water van de Rio del Plate is bruingekeurd. Dat was het steeds al, maar nu vallt het extra op, een heel vreemd gezicht. Als een haas komen de vele zeiljachten en jachtjes die in de loop van de zondagmorgen voor een tochtje zijn uitgevaren terug naar de jachthaven, de meeste op de motor en een enkele zeilend.
Dan wordt het helemaal grijs en begint het te stortregenen. Het is een korte, kletterende bui die snel over is. Later op de middag volgt er nog een. En ‘s avonds om 9 uur zijn we net op tijd aan het inschepen voor de terugreis naar Buenos Aires voor een enorme bui die de hele reis duurt.